Begeleiding

Begeleiding

Het Openbaar VMBO en MAVO Zeist ondersteunt leerlingen bij hun ontwikkeling tot mondige burgers die zelfstandig een onderbouwd oordeel kunnen vormen en sociaal verantwoordelijk kunnen handelen. Wij willen dat leerlingen op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist oprecht en verdraagzaam zijn en leren kijken naar hun medemensen. Wij noemen dit: werken aan actief burgerschap. Het maakt een leerling verantwoordelijk voor zijn of haar eigen ontwikkeling en welzijn en die van een ander. Binnen deze omschrijving geeft het Openbaar VMBO en MAVO Zeist burgerschapseducatie vorm. De begeleiding naar mondige en zelfstandige burgers vindt voornamelijk plaats in de les.

De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs kan uitdagend maar soms ook verwarrend zijn. Wij vinden een goede aansluiting tussen basis- en voortgezet onderwijs belangrijk. Om dit te bereiken hebben wij regelmatig overleg met de leerkrachten van de basisschool, zowel voor als na plaatsing op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist. Op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist spelen mentoren de belangrijkste rol in het begeleiden van de leerling bij zijn/haar schoolloopbaan.

Mentor

Bij de studiebegeleiding is de mentor het eerste aanspreekpunt. De mentor is de docent met wie de leerlingen de dagelijkse gang van zaken, resultaten en eventuele problemen bespreken. Ook leert de mentor de leerlingen studievaardigheden en sociale vaardigheden. In de studie- en mentorlessen wordt dit soms met de hele klas, soms individueel besproken. De mentor zoekt wanneer noodzakelijk contact met de ouders/verzorgers. Komen ouders/verzorgers en mentor er samen niet uit, dan worden problemen besproken met de teamleider, de zorgondersteuner en waar nodig met de schoolleiding. Ook kunnen ouders bij de mentor terecht met vragen en opmerkingen.

Decaan

De decaan is diegene die leerlingen, samen met de mentor, begeleidt en informeert bij alles wat te maken heeft met studie en/of beroepskeuze. We streven er daarbij naar om leerlingen altijd te begeleiden naar een passende vervolgonderwijs plek.

Daarnaast coördineert de decaan activiteiten die te maken hebben met de loopbaanoriëntatie (LOB) en begeleiding. We leiden bij het OVMZ, vanuit onze missie van vertrouwen, verbinding en verantwoordelijkheid, immers leerlingen op tot meer dan een diploma. Door de (school)loopbaan van de leerling goed te begeleiden, stimuleren we eigenaarschap van de loopbaan van de leerling en geven we leerlingen de mogelijkheid en ruimte om zich te kunnen ontwikkelen.

Teamleider

De teamleider is verantwoordelijk voor de organisatie van het onderwijs en de leerlingbegeleiding in een leerjaar. Hij/zij stuurt het team aan en houdt, samen met de mentor, toezicht op de aanwezigheid van de leerlingen.

Extra ondersteuning en passend onderwijs

De wetgeving in het kader van Passend Onderwijs geeft scholen ‘zorgplicht’. Dat betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn om elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Op de eigen school, eventueel met extra ondersteuning in de klas, op een andere reguliere school in de regio of in het voortgezet speciaal onderwijs.

Ouders worden hierbij nauw betrokken. Om aan alle kinderen daadwerkelijk een goede onderwijsplek te kunnen bieden, vormen reguliere en speciale scholen samen regionale samenwerkingsverbanden. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over de ondersteuning aan leerlingen en de bekostiging daarvan. Het OVMZ is verbonden het aan het samenwerkingsverband Zuidoost Utrecht.

Wanneer extra ondersteuning nodig is, kan er een beroep gedaan worden op de ondersteuningscoördinator of de orthopedagoog. Wanneer je een beroep wilt doen op één van deze functionarissen kun je dit het best regelen via de mentor van jouw kind.

In het Protocol Dyslexiebeleid staat beschreven hoe wij dyslectische leerlingen helpen om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Het OVMZ ondersteunt leerlingen met dyslexie door het verstrekken van faciliteiten en ondersteuning door vakdocenten in de klas.